Kebas

Kenapa kaki terasa kebas bila kita berada di sesuatu posisi, contohnya duduk bersila, terlalu lama? Mulanya saya terfikir, mungkin sebab pengaliran darah ke bahagian kaki tersekat atau tak berapa lancar menyebabkan kaki seolah-olah terasa ‘lumpuh’ dan dicucuk-cucuk. Tapi sebenarnya bukan macam tu dan bukan semudah itu. Dalam istilah perubatan, keadaan ini disebut sebagai paresthesia.

Apabila kita duduk terlalu lama, atau tidur dalam keadaan beralaskan lengan, atau apa-apa saja posisi yang menyebabkan any parts of our body being pressed, terutamanya untuk tempoh masa yang lama, kita sebenarnya dah block nerve (saraf) pathway antara otak kita dengan anggota badan tersebut. Jadi, nerves tak dapat memindahkan impulses (maklumat) daripada otak ke bahagian anggota badan dengan sempurna. Apabila keadaan ini berlaku, kaki atau tangan kita seolah-olah telah hilang deria rasa, dan otak juga tak mampu ‘memberi arahan’ kepada bahagian anggota badan tersebut. Keadaan ini juga disebut sebagai ‘fall asleep’.

Selain itu, arteries (salur darah) also will be squeezed menyebabkan nutrien tak dapat dihantar ke sel-sel badan menyebabkan cells mungkin akan behave abnormally dan seterusnya turut mengganggu sistem deria rasa anggota badan kita.

Kenapa kita rasa seperti digigit semut pada tangan atau kaki yang kebas?

Keadaan ini berlaku disebabkan oleh pemindahan impulses yang tak teratur daripada sel-sel saraf. Walaupun kita rasa kurang selesa seolah-olah dicucuk jarum atau digigit semut, ia sebenarnya adalah satu signal untuk memberitahu kita supaya menukar atau membaiki posisi tubuh kita supaya berada dalam keadaan yang lebih selesa.

Dan, apabila kita menukar posisi tubuh atau meregangkan kaki dan tangan untuk menghilangkan rasa kebas, ia akan mengambil masa untuk pemindahan impulse menjadi kembali normal. Keadaan ini akan menyebabkan rasa mencucuk-cucuk (tingling sensation) akan bertambah, dan mungkin akan disertai dengan burning sensation. Akhirnya, apabila semua nerves and nerves pathway sudah berfungsi secara normal, rasa kebas akan hilang, dan keadaan ini juga disebut sebagai ‘wake up’.

Walaupun rasa kebas kaki dan tangan ini hanya satu perkara biasa, tapi kita harus juga berwaspada kerana jika nerve pathway terganggu untuk tempoh masa yang lama, contohnya beberapa jam, saraf mungkin akan mengalami kerosakan yang serius; dan sel saraf, tidak seperti sel-sel badan yang lain, adalah antara sel yang tidak boleh regenerate apabila sudah rosak; so it will cause permanent damage to nerve cells.

*reference and translation from: http://health.howstuffworks.com/question552.htm

Comments

Wan Zulkarnain said…
hehe, ingatkan nt nak cakap perbuatan 'mengebas'..
(ni mutiara bd ni tapi guna akaun adik -malas nk log in)
nasuha said…
hehe..ana xtau nk letak tajuk apa, sian nt, dh slh phm.
(boleh la plk gitu ye)
mutiara bd said…
Hehe besa la tu. LAin orang lain cara fikir..

Popular posts from this blog

Yang Patut Kita Ambil Tahu 1 - Gerakan Kristianisasi

Allah Lihat pada Usaha

"Inni Shoimun"