Yang Patut Kita Ambil Tahu 1 - Gerakan Kristianisasi

Gerakan Kristianisasi di seluruh dunia secara umumnya berlaku lanjutan dan kesinambungan daripada dendam orang Kristian terhadap Islam dalam siri-siri peperangan Salib.
Laungan “Gold, Glory and Gospel” yang pernah kita belajar daripada buku-buku sejarah dulu menzahirkan tujuan mereka menyerang dan menakluki negara dan tanah Islam seluruh dunia ketika itu, iaitu untuk mencari kekayaan, kemegahan dan menyebarkan ajaran Injil (Bible).
Penjajah Portugis, Sepanyol dan Inggeris giat melakukan usaha penjajahan dan penyebaran Kristian di seluruh dunia. Portugis dan Sepanyol sebenarnya bermusuh dan berperang sesama mereka, tapi dalam hal penyebaran agama Krisitian dan menentang Islam, mereka bersatu.
Perjanjian Tordesillas 1494 antara Portugis dan Sepanyol membuktikan perkara ini. Perjanjian di bawah naungan dan bimbingan gereja dan Pope ketika itu menyaksikan pembahagian dunia kepada dua bahagian untuk tujuan mengkristiankan seluruh masyarakat dunia di Timur dan Barat. Bahagian sebelah Barat diberikan kepada Sepanyol dan bahagian sebelah Timur diberikan kepada Portugis.
Disebabkan itu, penjajah yang mula-mula datang ke Tanah Melayu pada tahun 1511 adalah penjajah Portugis yang ketika itu menganut fahaman Katolik. Askar-askar Portugis membawa bersama mereka paderi-paderi Kristian yang ingin menyebarkan Kristian di Tanah Melayu. Maka, usaha penyebaran Kristian di Tanah Melayu sebenarnya telah bermula sejak awal era penjajahan Portugis lagi.
Di Semenanjung Tanah Melayu, misionari pertama yang dihantar ke Melaka iaitu pada tahun 1815 ialah William Milne. Beliau yang dihantar oleh London Missionary Society (LMS), telah berjaya menubuhkan Anglo Chinese College yang bermazhab Anglican untuk menjalankan aktiviti misionari. Di Sabah pula, gerakan Kristianisasi bermula pada bulan Oktober 1928 dengan tertubuhnya The Borneo Evangelical Mission yang menjalankan aktiviti-aktiviti misionari dengan bimbingan tiga misionari dari Australia. Manakala di Sarawak, gerakan Kristianisasi bermula sejak tahun 1848 dengan kedatangan Francis Mcdougall yang bermazhab Anglican. Francis telah menubuhkan Borneo Church Mission sebagai usaha memulakan aktiviti penyebaran agama Kristian.

Jika dulu, kita lihat, gerakan Kristianisasi hanya bertumpu kepada usaha untuk mengkristiankan seseorang individu atau sesebuah masyarakat daripada tiada beragama atau beragama lain kepada agama Kristian. Tetapi gerakan Kristianisasi pada zaman moden bukan hanya setakat itu. Gerakan ini, yang fokusnya adalah kepada orang-orang Islam, juga cuba menjauhkan atau mencairkan pegangan agama Islam yang dianuti tanpa perlu memeluk agama Kristian, sehingga boleh menjadikan orang-orang Islam menentang agama mereka sendiri dan mengeluarkan (memurtadkan) mereka daripada Islam.

Di Malaysia, gerak kerja misionari juga berubah mengikut zaman. Ketika era penjajahan dulu, gerak kerja bertumpu kepada usaha membina sekolah misionari untuk anak-anak Melayu dan gereja untuk memudahkan penyebaran agama Kristian. Kini, usaha juga dikembangkan dalam bentuk penyiaran, penerbitan akhbar, aktiviti kemasyarakatan dan kesihatan.  Sebagai contoh, misionari Kristian banyak mendekati golongan yang menghadapi kesempitan hidup dan dilanda bencana. Mereka menawarkan wang tunai, tempat tinggal dan makan minum percuma kepada mereka  yang menghadapi masalah kewangan, yang beragama Islam, sebelum memesongkan aqidah mereka hingga sanggup menukar agama kerana desakan hidup.

Gerakan Kristianisasi di Malaysia secara umumnya dipelopori oleh kumpulan penganut Kristian yang beraliran Evangelis.  Antara persatuan yang bergerak aktif melakukan misi kristianisasi ini adalah National Evangelical Christian Fellowship Malaysia (NECF). NECF dianggotai oleh beberapa gereja di Malaysia dan mazhab mereka berorientasikan evangelical. NECF juga secara jelas menyatakan bahawa misi mereka adalah untuk menyebarkan fahaman Kristian.

Antara perkara yang telah mereka lakukan adalah mewujudkan Suruhanjaya Evangelisme. Mereka juga banyak melakukan kempen, antaranya adalah kempen Malaysia MyHome yang mengajak semua gereja di Malaysia untuk turun dan menyampaikan mesej Jesus. Hanya risalah yang berbahasa Melayu sahaja yang menggunakan kalimah Allah. Antara kempen kontroversi lain yang dianjurkan mereka adalah kempen Malaysian National Prayer Network (MNPN). NECF juga merupakan salah satu organisasi yang kuat menentang larangan penggunaan kalimah Allah dalam Bible Bahasa Melayu.

Selain itu, antara organisasi besar Kristian yang giat dalam usaha ini adalah Christian Federation of Malaysia(CFM). Persatuan ini tertubuh pada tahun 1986 dan berjaya menyatukan 40 mazhab gereja terbesar termasuk Roman Katolik. Antara organisasi yang berpayung di bawahnya termasuklah NECF yang berorientasikan Evangelical, Council Churches of Malaysia (CCM) yang mewakili Protestan dan Roman Catholic Church yang mewakili Katolik.

Antara resolusi perhimpunan CFM pada bulan Febuari 1987 adalah meramaikan ahli politik dari kalangan pemimpin Kristian. Mereka ini wujud dalam parti pembangkang mahupun parti pemerintah, bahkan ada di antara mereka menjawat jawatan menteri dalam kabinet.

Council Churches of Malaysia (CCM) juga adalah satu badan organisasi yang bernaung di bawah CFM. CCM dianggotai oleh lapan mazhab yang kebanyakannya mewakili mazhab Protestan. Mereka juga mempunyai visi yang sama dengan NECF. Antara perkara yang mereka lakukan adalah melakukan seminar dan bengkel untuk paderi samada dalam bahasa Melayu, bahasa Inggeris atau bahasa Mandarin.

Hasil daripada usaha keras mereka sejak lama dulu, kita pernah diberitakan tentang beberapa kes murtad yang berlaku dalam sejarah Malaysia moden. Antaranya Natrah, Noraisyah Bukhari, Jamaluddin Othman, dan Lina Joy. Dan kini, bilangan kes murtad semakin meningkat. Contohnya pendedahan oleh bekas Exco Selangor, Dato’ Dr Hasan Ali, dalam laporan akhbar Sinar Harian bertarikh 2 April 2012 mengatakan bahawa hampir 400 orang Melayu telah murtad.

Selain itu, Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria dilaporkan membuat pendedahan mengejutkan mengenai kenyataan Persatuan Paderi Malaysia yang mendakwa bahawa lebih 230,000 umat Islam memeluk Kristian pada 2008.

Walaupun angka sebenar kes murtad tidak dapat diperolehi, tapi menurut bancian pada tahun 2000, bilangan penganut Kristian pada tahun 1991 adalah 1.4 juta orang, dan bilangan ini telah meningkat kepada 2.02 juta orang pada tahun 2000. Pada tahun 2010 pula, jumlah penganut Kristian adalah dicatatkan lebih 2.6 juta menjadikan peratusannya menyamai penganut Islam iaitu 40%.

Sebenarnya, agenda dan tindakan mengkristiankan atau memurtadkan umat Islam ini telah menyalahi perlembagaan dalam Perkara 11 (4) yang tidak membenarkan sebarang aktiviti mengajak orang Islam keluar daripada agama Islam. Tapi, mereka ‘menghalalkan’ tindakan itu atas alasan kebebasan beragama.

Antara kesan lain hasil gerakan Kristianisasi di Malaysia ialah semakin ramai di kalangan mereka yang menjadi ahli Parlimen tidak kira dari pihak pemerintah atau pembangkang, malah ada yang menjadi menteri Kabinet, seperti mana yang dipersetujui dalam resolusi CFM 1987. Selain itu, berlakunya penyebaran Bible dalam Bahasa Melayu, laungan azan Christmas Carol, penganjuran konsert Crusarder Jesus for Malaysia, pembinaan gereja terbesar di Asia Tenggara, wujudnya 14 tuntutan oleh IFC, dan yang terkini tuntutan penggunaan kalimah Allah dalam Bible.

Akhir sekali, kita perlu memahami sejarah dan gerak kerja gerakan Kristianisasi di Negara kita khasnya supaya kita dapat mengenal siapa musuh Islam dan agenda mereka yang sebenarnya. Dan kefahaman ini perlu disebarluaskan kepada seluruh masyarakat Islam supaya mereka juga turut sedar dengan agenda penjajahan yang boleh mengancam keselamatan Negara dan agama kita ini.


*Tulisan ini adalah hasil rangkuman rujukan kepada artikel-artikel yang tersiar di laman-laman web Pertubuhan Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) dan juga rakaman video program-program anjuran ISMA yang tersiar di TV ISMA.

Comments

Popular posts from this blog

"Inni Shoimun"

Allah Lihat pada Usaha

Adab Orang yang Meminjam