Jangan Lupakan Dirimu

"Mengapa kamu menyuruh orang lain (mengerjakan) kebajikan, sedangkan kamu melupakan dirimu sendiri, padahal kamu membaca Kitab (Taurat)? Tidakkah kamu mengerti?"
(Al-Baqarah: 44)

Sekadar peringatan buat diri sendiri dan juga peringatan bersama.

Sama ada mengajak orang lain berbuat baik atau mencegah perbuatan maksiat dan kejahatan, kita seringkali fokus pada orang lain tanpa terlebih dahulu atau pada masa yang sama turut muhasabah, menegur dan memperbaiki diri sendiri. Kita lupa pada diri sendiri.

Saya teringat kata-kata seorang ustaz ketika mengikuti slot ceramah tafsir dalam satu program. Bunyinya lebih kurang begini,

"Kita sibuk cari ayat Quran mana yang sesuai untuk orang ni, ayat Quran mana yang sesuai untuk orang tu, tapi kita tak pulak sibuk cari ayat Quran mana yang sesuai untuk diri kita sendiri..." 

Dalam usaha berdakwah kepada orang lain, perhatikan dan ingat-ingatlah juga pada diri sendiri. Jangan sampai kita termasuk di dalam golongan yang disebut Allah dalam firman-Nya:

"Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan? (Itu) sangatlah dibenci di sisi Allah jika kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan."
(As-Saff: 2-3)

Muhasabah diri, perbaiki diri dan serulah orang lain!



Comments

Popular posts from this blog

Pendiam, peramah, atau banyak cakap?

"Inni Shoimun"

Yang Patut Kita Ambil Tahu 1 - Gerakan Kristianisasi